بلاگ

چه باید در مورد سالمندان بدانیم

 پیري یک فرآیند طبیعی از تغییرات مربوط به زمان است که با تولد شروع شده و در سراسر زندگی ادامه مییابد. سن پیري مرحله نهایی زندگی است. امروزه تعداد سالمندان در کلیه کشورهاي جهان در حال افزایش است، سالمندان یکی از اقشار جامعه هستند که به مراقبتهاي ویژه نیازمندند. خوشبختانه با توجه به فرهنگ اصیل ایرانی و در سایه تعالیم اسلامی این قشر در کشور ما از احترام خاصی برخوردارند و اغلب در خانواده زندگی میکنند. مراقبت از سالمندان نیاز به آگاهیهاي فنی و پیچیده ندارد. اگر اطرافیان، افراد خانواده و فرد سالمند بعضی از نکات را بدانند و رعایت کنند، میتوان از بسیاري از حوادث ناگواري که براي سالمندان رخ میدهد پیشگیري نمود و شرایطی را فراهم ساخت که سالمند خود را در خانواده فرد مفیدي احساس کرده و سربار نداند

پیامهاي اساسی براي حفظ سلامت سالمندان

1- زندگی فعال باید حفظ شود، از خوابیدن و استراحت زیاد اجتناب کنید.

2- قدم زدن بهترین نوع ورزش است. در صورت محدودیت حرکت مفصلها و در مورد انجام سایر حرکات ورزشی با پزشک مشورت کنید. از انجام ورزشهاي سنگین باید احتراز نمود.

3- بهداشت فردي بسیار مهم است. استفاده منظم از حمام بخصوص در صورت بیاختیاري ادرار مهم است. به خاطر بسپارید که پوست در سنین بالا خشک میشود بنابراین از استفاده زیاد از صابون
بپرهیزید.

4- خواب خوب در شب بدون استفاده از داروهاي خوابآور اهمیت دارد. داشتن یک برنامه روزانه فعال، خواب خوب شب را تضمین میکند.

5- اجابت مزاج منظم در سنین بالا اهمیت دارد. زیرا سالمندان معمولا به یبوست مبتلا میشوند. مصرف کافی مایعات و میوههایی مانند: گلابی رسیده، آلو و آلوزرد، انجام ورزش، در نظر گرفتن زمان منظم براي رفتن به توالت تا حد زیادي یبوست را کاهش میدهد.

6- توصیه میگردد سالمندان حتی اگر تشنه نباشند آب، مایعات و آبمیوه به مقدار مکرر بنوشند. استفاده از مایعات موجب زیادي ادرار شده و از ابتلا به عفونتهاي ادراري که در این سنین بسیار اتفاق میافتد جلوگیري مینماید.

7- آب و هواي زیاد سرد و زیاد گرم مناسب سالمندان نیست.

8- در صورت احتیاطهاي ایمنی میتوان از بسیاري از حوادث دوران پیري جلوگیري کرد. با اندکی مراقبت از سالمندان در خانواده میتوان از بروز شرایط خطرآفرین پیشگیري نمود زیرا بسیاري از حوادث سالمندان، در خانه اتفاق میافتد. به منظور پیشگیري از حوادث در سالمندان توجه به این نکات ضروري است:
▪ در زمان رفت و آمد در منزل مخصوصاً استفاده از پلهها مطمئن شوید که نور کافی وجود دارد، مخصوصاً هنگام پایین آمدن از پلهها مواظب باشید.▪ همیشه به خاطر داشته باشید که فرش و موکت و سایر زیر اندازها میتوانند بر روي کف زمین بلغزند و باعث سر خوردن و افتادن شما شوند.
▪ هنگام راه رفتن روي سطوح خیس و لغزنده مانند کف حمام باید بسیار مواظب باشید.
▪ برخاستن ناگهانی از خواب و یا از حالت نشسته به حالت ایستاده ممکن است موجب عدم تعادل شما شود. بنابراین از انجام حرکات سریع بپرهیزید.
▪ هنگام عبور از خیابان میتوانید با رعایت احتیاطهاي لازم از بروز حوادث خیابانی پیشگیري کنید.
▪ در هنگام آشپزي ممکن است سوختگی اتفاق افتد، لذا فوقالعاده محتاط باشید.

9- براي جلوگیري از خطرات ناشی از مصرف نامناسب داروها به نکات زیر دقت کنید:
تمام داروها فقط باید با دستور پزشک مصرف شود. بهتر است داروها زیر نظر یکی از اعضا جوانتر خانواده
مصرف شود:
▪ از مصرف داروهاي غیر معمول پرهیز کنید

توصیه هاي مهم تغذیهاي براي سالمندان

برنامه هاي غذایی سالمندان باید حاوي مواد غذایی غنی از ویتامینها و املاح )به ویژه کلسیم و آهن( مانند شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات باشد.

▪ با توجه به اینکه جویدن غذا براي سالمندان مشکل است مصرف غذاهاي نرم و آبمیوه توصیه میشود. در سالمندان مبتلا به فشارخون بالا، رژیم غذایی کم نمک و در صورت نیاز کاهش وزن پیشنهاد میگردد.

▪ سالمندان بایستی از مصرف غذاهاي چرب و سرخ کرده پرهیز نمایند.

▪ توصیه میشود حتماً روزانه ار سبزیجات و میوهجات تازه استفاده شود. (10رژیم غذایی صحیح در مناسب نگه داشتن شرایط جسمی در سنین بالا نقش مهمی دارد.

▪ غذاهایی را انتخاب کنید که با فعالیت بدنی شما سازگار باشد.

● به یاد داشته باشید:
▪ بسیاري از سالمندان ممکن است به بیش از یک اختلال مبتلا باشند. با توصیههاي پزشکی مناسب و شیوه هاي مناسب زندگی، فرد سالمند میتواند فعال بوده و زندگی سالمی داشته باشد.

▪ اجتناب از تنهایی و گوشهگیري مهم است تلاش کنید موفق باشید و با خویشاوندان و همسایگان تماس برقرار کنید

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *